Abonneren  Inloggen

Printwereld zet klokken gelijk in Zürich

16 juni 2025

In Novotel City-West in Zürich vond 13 juni het Intergraf-congres “Print matters for the future 2025” plaats. De besproken thema’s waren buitengewoon divers. PRINTmatters was erbij en doet verslag.

Sarah Schumacher, winnaar van de Intergraf Young Talent Award 2025, afgestudeerd in “Printing Business” aan de universiteit van Stuttgart, gaf tips hoe jongere medewerkers te werven en behouden binnen je printmediabedrijf: ‘Ze staan gemiddeld meer dan hun oudere collega’s open voor verandering en willen dingen kunnen ontdekken. Ga met ze in gesprek, luister echt naar ze, en geef ze verantwoordelijkheid.’

EUDR-complexiteit

De complexe materie van de EUDR-ontbossingswet, die 30 december 2025 ingaat, werd uiteengezet door Laetitia Reynaud, senior policy & economic advisor bij Intergraf. Zij meldde onder andere dat downstream operators zoals grafische bedrijven géén geolocatiegegevens hoeven aan te leveren ten aanzien van de oorspong van het houtvezelmateriaal in het papier of karton dat ze bedrukken. In plaats daarvan hoeven ze alleen te beschikken over het DDS‑referentienummer van hun leverancier (bijv. de papierproducent). Een uitgebreide samenvatting van Reynaud’s presentatie verschijnt in de september-editie van PRINTmatters.

Sarah Schumacher sprak over het belang van het werkelijk serieus nemen van jongere medewerkers.

Britse humor in printmarketing

‘Print is the lost skill in marketing agencies’, meldde een spreker van het wereldberoemde marketingbureau Ogilvy. Daarin werden allerlei voorbeelden van creatieve campagnes aangehaald waarin print echt het verschil maakt. Om er één uit te lichten: een Ogilvy-team zette de “hornicultural society” op om ouderen te stimuleren tot veilige seks, aangezien er onder de 65-plussers relatief veel geslachtsziekten voorkomen. De campagne gebruikt door middel van zaadzakjes en allerlei andere ludiek beprinte verpakkingen van tuinierproducten het beeld van planten die verzorging nodig hebben om te groeien, als metafoor voor het belang van veilige seks en gezondheid. Met heldere, toegankelijke en humoristische visuals en een directe boodschap werd met deze campagne het bewustzijn vergroot en het stigma doorbroken rondom (veilige) seksualiteit op latere leeftijd.

Rodi’s beleid tegen cybercrime

Verder kwamen tijdens het Intergraf-congres onder meer de ontwikkelingen op het gebied van de papierbeschikbaarheid en -prijzen langs, terwijl Dick Ranzijn, ceo van Rodi Rotatiedruk, sprak over Rodi’s ervaringen met een hackaanval in 2018. Terwijl de Nederlandse uitgever en -drukker zichzelf tegenwoordig bovengemiddeld goed heeft beveiligd, waarschuwde Ranzijn zijn toehoorders. Op basis van actuele cijfers, trends en voorspellingen van gezaghebbende onderzoeksbureaus stelde Ranzijn kort maar krachtig: ‘cybercrime is getting out of control’. Maar hij gaf een serie waardevolle tips om de kans dat jouw bedrijf hard hierdoor wordt getroffen, drastisch te verkleinen. Ook daar komt PRINTmatters dit najaar op terug, nadat we over dit thema al een groot artikel publiceerden in 2024.

Jennifer Kolloczek liep vooruit op nieuwe Canon-studie

Eveneens een apart artikel waard is de presentatie van Jennifer Kolloczek, Senior Director Marketing & Innovation bij Canon EMEA. Canon brengt binnenkort het onderzoek “Exploring the future of Print uit”, gebaseerd op diepgaand marktonderzoek, waaronder gesprekken met hoog aangeschreven futurologen. Vijf thema’s kwamen uit onder meer die gesprekken met futurologen naar voren, en worden in dit rapport belicht. Kolloczek liep ze alvast langs. Van “deep communication” en een verschuiving naar de virtuele wereld tot sociale fragmentatie, transformatieve technologie en duurzaamheid. Rondom dit laatste thema vindt er volgens Canon bij (grafische) bedrijven een transitie plaats van “compliance” naar “commitment”.

En tot slot: ja, in die nieuwe wereld is print waarschijnlijk relevanter dan ooit, zo legde Kolloczek uit. Wordt later vervolgd in een artikel in het magazine PRINTmatters.


Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox