90% van de Nederlanders leest reclamefolders
Onderzoek van GfK, onder toezicht van NMO, toont aan dat papieren folders massaal worden gelezen door Nederlanders van 18 jaar en ouder. Maar liefst 12,8 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder (90%) lezen reclamefolders, voornamelijk op papier, maar ook digitaal. Het Bereiksonderzoek Folders 2023/2024, dat het bereik en de leesgewoonten van de Nederlandse bevolking op het gebied van folders in kaart bracht, onthult daarnaast dat de papieren folder nog steeds een krachtig medium is om consumenten te bereiken en te activeren.
Andere belangrijke conclusies uit het onderzoek:
- Massaal gelezen in alle doelgroepen: Maar liefst 75% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder leest wekelijks een papieren folder.
- Digitale concurrentie: Ondanks de opkomst van digitale media, verdringt de digitale folder de papieren variant niet.
- Bereik via de brievenbus: Via de brievenbus worden de meeste Nederlanders bereikt met de papieren folder.
- Ook zonder brievenbusfolders: Zelfs onder huishoudens die geen folders thuis ontvangen, leest de helft van de consumenten geregeld folders.
- Positieve perceptie: Lezers zijn positief over folders en vinden ze relevant.
- Aanbiedingen als trekker: De belangrijkste reden voor consumenten om folders te bekijken, is het vinden van aanbiedingen.
- Belangrijkste oriëntatiebron: Papieren folders zijn de belangrijkste oriëntatiebron voor aankopen ten opzichte van andere media.
- Actie na lezen: Een indrukwekkende 86% van de consumenten komt in actie na het lezen van folders, wat resulteert in aankopen en toenemende traffic naar winkels.
Onafhankelijk onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK, onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Hierdoor is er gedegen onderzoek gedaan naar de bereikcijfers van folders in vergelijking met andere media. Dankzij de inspanningen van GfK en NMO kan er antwoord gegeven worden op cruciale vragen zoals het bereik van de folder per branche, wie de folderlezer is, waarom zij de folder lezen en wat het effect van het medium is op winkelbezoek. “Deze inzichten zijn interessant voor iedere retailer, fabrikant en mediabureau die de folder inzet in de mediamix of overweegt dit te doen,” aldus Judith Oude Sogtoen, Directeur DDMA.
Inken Oestmann van NMO voegt daaraan toe: “De resultaten zijn ‘approved by NMO’ omdat ze voldoen aan alle onderdelen van onze onderzoekscode. Op die manier kan de markt erop vertrouwen dat het onderzoek betrouwbare en bruikbare resultaten levert.”
Folders blijven onmisbaar
‘Sinds de laatste meting van het folderbereik zes jaar geleden is er veel veranderd in het medialandschap. Bij GfK doen we veel onderzoek naar mediagebruik en telkens lijkt digitale media terrein te winnen. Het hoge bereik van papieren folders is daarom de meest in het oog springende uitkomst van dit onderzoek. Digitaal vervangt de papieren folder niet, het is vooral aanvullend aan elkaar. Consumenten bekijken en waarderen folders vanwege de relevante informatie die zij daarin vinden, vooral over aanbiedingen. De resultaten tonen aan hoe belangrijk papieren folders zijn voor retailers’, aldus Alke Bassler van GfK.
Wens van adverteerders
‘Als verspreider van brievenbusreclame zijn we trots dat we na zes jaar weer een bereiksonderzoek voor folders kunnen presenteren. Steeds vaker vroegen adverteerders naar onafhankelijke cijfers over bereik, effectiviteit en leesgedrag van folders, aldus Yme Pasma, CEO van Spotta.
Het hele onderzoeksrapport is hier te downloaden.
Bron: Spotta
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief