Abonneren  Inloggen

HelloPrint vermindert CO2-uitstoot met 29%

11 juni 2024

In 2023 heeft HelloPrint de CO2-uitstoot met 29% teruggebracht tot een totaal van 1.759 ton CO2e. Dat blijkt uit het Duurzaamheidsrapport 2023, de tweede editie van een uitgebreid jaarlijks overzicht van de vooruitgang op milieu- en sociaal gebied van het bedrijf.

De vermindering is grotendeels te danken aan gerichte maatregelen in Scope 3-emissies en een verhoogde operationele efficiëntie. Een belangrijke mijlpaal was het behalen van de B Corp-certificering, waarmee de inzet van HelloPrint op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordingsplicht wordt onderstreept. Het milieuvriendelijke productaanbod werd uitgebreid, waarbij 85% van hun best verkopende producten - inmiddels - een duurzaam alternatief heeft. Daarnaast zorgde de introductie van Merch by HelloPrint, een nieuw submerk dat zich richt op merkartikelen en promotionele producten, voor verdere groei van het duurzame aanbod.

Blijvend werk aan de winkel om ecologische voetafdruk te verkleinen

De conversiepercentages voor eco-verkopen blijven laag, wat aangeeft dat er meer daadkracht nodig is om duurzame keuzes tot norm te verheffen, meldt het bedrijf. Hoewel 56% van de bestellingen nu wordt geproduceerd door partners met hoge duurzame standaarden, is het uiteindelijke doel 90%. Logistieke verbeteringen, zoals een toename van 236% in brievenbusleveringen, hebben - mede - de uitstoot verminderd, maar er is blijvend werk nodig om de ecologische voetafdruk verder te verkleinen. ‘Onze uitdagingen zijn complex en vereisen gezamenlijke inspanningen op alle niveaus van onze organisatie. Maar de steun en toewijding van onze werknemers, partners en klanten geven me vertrouwen in ons vermogen om deze uitdagingen aan te gaan’, zegt Isabelle de Wolf, VP Sustainability bij HelloPrint.

Isabelle de Wolf, VP Sustainability bij HelloPrint

Netto nul uitstoot in 2030

Het bedrijf is vastbesloten om in 2030 netto nul uitstoot te bereiken en blijft zijn voetafdruk monitoren en verminderen. Doelstellingen zijn onder andere ervoor te zorgen dat alle verpakkingen plasticvrij worden en gemaakt worden van gerecycled materiaal. Ook streeft het bedrijf ernaar om voor meer dan 85% van hun producten informatie te verstrekken over de ecologische en sociale impact, zodat klanten duurzamere keuzes kunnen maken.

‘Bij HelloPrint geloven we dat verandering begint met bewustwording. Het behalen van de B Corp-certificering is een belangrijke mijlpaal, maar het is nog maar het begin. Ons doel is om in 2030 netto nul uitstoot te bereiken, en we zullen onze activiteiten en productaanbod blijven innoveren en verbeteren om dit ambitieuze doel te realiseren’, aldus Hans Scheffer, CEO.

Het volledige Duurzaamheidsverslag 2023 is hier beschikbaar.


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief