Omzet grafische divisie Roularta Media Group daalt met 8%
De omzet van de drukkerijactiviteiten van Roularta Media Group is het afgelopen jaar met 8% gedaald. Dit heeft het bedrijf bekend gemaakt. De omzet van het segment Printing Services daalt met € 6,1 miljoen naar € 72,7 miljoen. De daling is vooral het gevolg van een lager volume aan drukwerk voor magazines, folders en catalogi voor buitenlandse klanten. De bruto winstmarge steeg dankzij lagere papierkosten met 2 procent.
Roularta Media Group bestaat uit de segmenten Printing Services en Media Brands. Het segment Media Brands staat voor alle merken die door de Groep en haar participaties worden geëxploiteerd. Het segment Printing Services staat voor de premedia- en drukkerijactiviteiten voor interne mediamerken en externe klanten.
Terugvallende advertentieomzet
Roularta Media Group realiseerde in het afgelopen boekjaar 2023 een totale omzet van € 323,5 miljoen. In vergelijking met 2022 betekent dit een daling van € 19,6 miljoen. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door het terugvallen van de advertentieomzet en in mindere mate door dalende inkomsten uit de lezersmarkt. Daarnaast daalde dus de omzet uit de grafische divisie. Het geconsolideerde nettoresultaat van de Groep eindigt op € 2,4 miljoen (€ 0,6 miljoen meer dan vorig jaar).
Wat betreft de omzet uit evenementen, reizen en e-commerce (boeken en andere producten) gaat de Groep voor 2024 uit van een positieve ontwikkeling. In het segment Printing Services verwacht de Groep een negatieve impact op de externe commerciële omzet voor de drukkerij door het wegvallen van drukorders voor folders, de reductie van te drukken oplages en aantal verschijningen. De drukkerij zet volop in op prospectie van nieuwe binnen- en buitenlandse klanten en verwacht ook positief te kunnen inspelen op een verdere consolidatie van de drukkerijmarkt.
Overnames en buitenlandse klanten
In oktober vorig jaar nam de Groep via zijn (100%) Nederlandse dochteronderneming, Roularta Media Nederland BV, de titel Helden Magazine over. Begin november volgde de overname, ook via Roularta Media Nederland BV, van alle aandelen WPG Media. Met deze overname werd de Groep eigenaar van de magazinemerken Happinez, Yoga en Psychologie Magazine. Eind december werd het tijdschrift Flow, door Roularta Media Nederland BV overgenomen van DPG Media.
In oktober 2023 koos The Financial Times Roularta voor het drukken van magazines voor het Europese continent, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika (EMEA). Vorige maand maakte Roularta bekend T Magazine, de maandelijkse lifestyle-bijlage van de Amerikaanse krant The New York Times, te gaan drukken.
Bron: Roularta. Het volledige persbericht is hier te lezen.
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief