Nieuwbouw Bordbusters markeert succes: ‘Nooit nee zeggen’
Bordbusters. Een signonderneming met een diversiteit aan activiteiten die je doet duizelen. Van mobiele outdoorreclame-objecten, autobelettering en tijdelijke bushaltes tot een kleine onderzeeër in de grachten van Amsterdam. Het motto ‘nooit nee zeggen’ van oprichter Eric Heijting leidde tot zo’n orderomvang dat de onderneming eind dit jaar verhuist naar een nieuwbouwpand op 25.000 m2 eigen grond. Inclusief een verzameling oldtimers...
Lopend door het pand en over het opslagterrein van Bordbusters in Huissen val ik van de ene inspirerende verbazing in de andere. De onderneming, gestart in 1999 met borden voor bouwprojecten, telt nu 55 medewerkers (voor administratie, sales, dtp, 3D-constructie-ontwerpers, grafische productie, printbewerking, nabewerking/recycling, staal- en aluminiumbewerking en een elektronica/LED-afdeling). Ook is er een enorme opslag voor reclameborden – de Bordbusters in diverse varianten – en een plaatsing- en montageteam met een groot modern wagenpark inclusief 10 hoogwerkers.
4 ‘busters’
Overigens bestaat het Bordbusters-bedrijf uit meerdere entiteiten: Bordbusters BV, Mediabusters BV (commerciële reclameboodschappen op LED-schermen op vaste eigen locaties), InfraRentbusters BV (met onder meer oplossingen voor tijdelijke bushaltes of tijdelijke bushokjes, fietsenstallingen, etc.) en Lightbusters BV (realisatie en onderhoud van openbare verlichtingsprojecten en verlichting op vakantieparken). De Buster-groep zet met al die ‘Busters’ zo’n 9 miljoen euro per jaar om, waarvan de Bordbusters met 6 miljoen de hoofdmoot is.
Nieuwe HP latexprinters
Uiteraard nemen we een kijkje op de printafdeling, waar 4 HP Latex 800-grootformaatprinters draaien, een Zünd-snijmachine, een Trotec-lasersnijder en lamineerapparatuur. ‘Ik heb net 2 nieuwe Latexprinters besteld bij Nautasign’, zegt Heijting. ‘Die vervangen 2 HP-printers die echt heel veel kilometers op de teller hebben. De service van Nautasign en de kwaliteit van die machines zijn echt goed. We kunnen het ons niet veroorloven dat de kleurkwaliteit schommelt of dat je stilstaat. Bij ons komt ‘vandaag bestellen en morgen leveren’ vaak voor, en mijn motto is “nooit nee zeggen”. Dat zorgt ervoor dat klanten ons voor werkelijk van alles inschakelen, het echte one-stop-shopping.’
VW-bus en folieverwijderaar
Vervolgens lopen we een ruimte in waar folie van de reclameborden wordt verwijderd op een ingenieuze wijze. Dat gebeurt naast een beletterde Volkswagen ID Buzz en een oude 6-cilinder Mercedes 250. Heijting licht de bijzondere combinatie van elementen toe. ‘Die oude auto’s zijn een hobby. Ik zal je straks meer laten zien. Dit is al de achtste VW ID Buzz in 2 weken tijd die we beletteren. Het model is populair. Ik heb nog een mooi gerestaureerde oude VW T1-bus. Die zetten we er straks naast voor een foto. Dat contrast is een leuk plaatje voor de klant.’
Ecologische voetafdruk
En dan over de folieverwijderaar: ‘Zelf bedacht en gemaakt. Goed voor het milieu en zo uniek dat we het zelf gerealiseerd hebben, omdat het nergens te koop is. Dit hoort bij het “nooit nee zeggen”. In ons bedrijf maken we veel zelf, inclusief de aluminium- en staalconstructies en elektronica voor verlichtingselementen. Die “verwijderaar” trekt de folie weer van de platen af. De folie gaat via Nautasign naar een recyclingbedrijf en de platen kunnen we hergebruiken. Allemaal in het kader van duurzaamheid. We willen een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk achterlaten. Zo zijn we ook gecertificeerd volgens de CO2-prestatieladder trede 3. We doen er alles aan om een zo prettig en veilig mogelijke werkomgeving voor onze mensen te creëren. Ons wagenpark voldoet aan de strengste milieueisen en onze printers gebruiken alleen inkten op waterbasis.’
Verkiezingsborden
Na ook de aluminium- en staalconstructieafdelingen te hebben bekeken, lopen we naar de opslagruimte van de mobiele outdoorreclameobjecten: de Bordbusters. Er staan complete mobiele Bordbusters, inclusief betonnen voet, en stapels blanco reclameborden. ‘We hebben veel voorraad. Zo kunnen we altijd inspelen op actuele ontwikkelingen. Denk aan de verkiezingen. Wij verzorgen alle verkiezingsborden voor ca. 60 gemeenten in heel Nederland.’
Vespa’s voor decorprojecten
Wijzend naar een andere hoek van een opslagloods: ‘Kijk, daar staat die oude VW-bus en ernaast een 100 jaar oude A-Ford. Die hebben we samen met een oud-werknemer gerestaureerd. Ik kom oorspronkelijk uit de wegenbouw. Deze auto was daar al vanaf de dertiger jaren. Het was de eerste vrachtauto van dat bedrijf. Heijting trekt een lap van nog een auto, waarna een Mercedes SL tevoorschijn komt. ‘Ik gebruik die spullen ook zakelijk hoor, voor decorprojecten. Een klant vroeg onlangs of hij een paar Vespa’s, waar we ook een verzameling van hebben, mocht gebruiken voor de opening van een pizzeria. We hebben ook nog een mooie typisch Amerikaanse vrachtwagen, een Kenworth (model als Postcodeloterijvrachtwagen, red.). Die wordt regelmatig ingezet voor promo- tie-acties bij de Kuip, samen met Europarcs bv, de hoofdsponsor van Feyenoord.’
Nieuwbouw klaar met Kerst
Het succes is te danken aan de inzet en creativiteit van zijn mensen, ‘nooit nee zeggen’ tegen klanten en in het netwerk alles aan elkaar knopen. Terug op zijn kantoor – ook al zo’n inspirerende verrassing met een jukebox en een enorme verzameling kleine auto’s, trolleybussen, vrachtwagens en foto’s van producties – zegt de creatieve ondernemer: ‘We gaan verhuizen, een kilometer verderop. Onlangs gingen de palen de grond in. Dat pand wordt voorzien van de modernste technieken qua duurzaamheid. De oplevering staat gepland voor Kerst 2024. Het wordt 50% groter dan wat we nu hebben. Die ruimte hebben we hard nodig. Vooral om te kunnen groeien en de nieuwste machines neer te kunnen zetten, zodat we klanten van de mooiste producten kunnen voorzien.’
Specials: Elsftedenkruis(je) als kunstobject
Tijdens het gesprek gaat figuurlijk het ene na het andere luik open. Om er enkele te noemen: bij Bordbusters produceren ze ook ‘specials’, vaak in opdracht van (guerilla) marketingbureaus, kunstenaars en landschapsarchitecten. Eénmalige opdrachten, waarbij de know how vanuit alle disciplines uit de onderneming samenkomt. Voorbeelden van die creatieve signing zijn:
- het 26 meter brede Elfstedenkruisje over de Bonkevaart bij Leeuwarden, dat door licht in de constructie door weerspiegeling in het water er ’s avonds uitziet als een geheel Elfstedenkruisje.
- de verlichte vliegerconstructie van 12 meter hoog bij de Magere Brug in Amsterdam.
- de verdwaalde onderzeeër – dankzij de kapitein met slecht zicht – die drijvend en gemotoriseerd door de Amsterdamse grachten ging voor een tv-spotje van Specsavers.
HP Latex 800-printers besteld bij Nautasign
Bij Bordbusters in Huissen staan 4 HP Latex 800-printers. Eén ervan heeft naast full colour ook de optie om wit te printen – voor doorzichtig materiaal. Bordbuster directeur/eigenaar Eric Heijting investeerde recent in 2 nieuwe printers, ter vervanging van de vorige HP-printers die al heel wat kilometers op de teller hadden. Hij koopt de apparatuur en service in bij Nautasign in Ede. ‘Al sinds 2007 doe ik zaken met Nautasign. Een fijne relatie, betrouwbaar en geen dozenschuiver. Ze denken echt mee en staan altijd open voor vragen.’
Over de printer:
De HP Latex 800 is de productieve vierde generatie HP Latexprinter. Deze grootformaatprinter maakt gebruik van 3 literinkten voor grotere printopdrachten zonder interventie van de operator. De HP Latex 800 is voorzien van de duurzame HP Latextechnologie en is geschikt voor de productie van vrijwel alle indoor- en outdoor-toepassingen op materialen tot een breedte van 1.625mm.
- HP Latex: direct droog en te verwerken, milieuvriendelijk en reukloos.
- Maakt gebruik van 3 liter-cartridges voor onbeheerd produceren tegen lagere kosten.
- Produceert tot 36 m2 p/u in buitenkwaliteit en tot 25 m2 p/u in binnenkwaliteit.
- Print op banners, textiel, posterpapier, canvas, behangpapier en vinyl.
Tekst Robbert Delfos | fotografie Pim Ras
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief