Bestedingen aan buitenreclame bereikten een recordhoogte in 2023
De Out of Home-markt (OOH) kende in 2023 een omzetgroei van 11%. Er werd in totaal € 279 miljoen besteed aan buitenreclame, € 28 miljoen meer dan in 2022. Dat blijkt uit cijfers van Outreach. De bestedingen aan digitale buitenreclame stegen met 24%. De bestedingen aan traditionele buitenreclame bleven met een daling van 1% redelijk stabiel.
Het vierde kwartaal was volgens Outreach, een samenwerkingsverband van diverse Nederlandse buitenreclame-exploitanten, het beste kwartaal voor OOH in 2023. De omzet bedroeg maar liefst € 95 miljoen, 14% meer dan hetzelfde kwartaal in 2022. Nog niet eerder bereikte de omzet in een kwartaal zo’n hoog niveau.
Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door het groeiende vertrouwen van de adverteerders in het mediumtype in combinatie met de digitale transitie die de markt op dit moment meemaakt. Majoor zegt hierover: ‘De voorspellingen zijn ruimschoots uitgekomen. Digitale buitenreclame maakt een grote groei door en we zien dat traditioneel desondanks toch behoorlijk stabiel blijft. Dat heeft er in belangrijke mate mee te maken dat buitenreclame eigenlijk het enige overgebleven massamedium is. De talloze mogelijkheden voor de inzet van buitenreclame onder meer door de beschikbaarheid van data, raken onder een groeiende groep adverteerders bekend. We hebben dan ook veel nieuwe adverteerders in het straatbeeld gezien afgelopen jaar. Adverteerders zetten buitenreclame ook vaker in als alternatief voor televisie.’
Bron: Outreach
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief