Liever kerstkaart dan appje voor ‘Gen Z’
Bijna 8 van de 10 jongvolwassenen ontvangt liever een fysieke kerstkaart dan een kerstwens via een appje. Dit blijkt uit onderzoek dat PostNL deze maand door marktonderzoeksbureau Factsnapp liet uitvoeren onder ruim 500 Nederlanders tussen de 16 en 29 jaar.
De doelgroep geeft aan dat een appje naar veel mensen sturen eenvoudig is, maar aan het sturen van een kerstkaart heeft iemand aandacht en tijd besteed. De persoonlijke boodschap en de moeite die in het kiezen en versturen van een kaart worden gestoken, maken het ontvangen ervan extra bijzonder. Veel respondenten geven aan dat ze de kerstkaart waarderen omdat het een teken is dat iemand extra moeite voor hen heeft gedaan.
Persoonlijke aandacht
De ondervraagden kunnen zich als ‘Generatie Z’ geen leven zonder internet voorstellen. Toch is het volgens directeur operatie Sipke Spoelstra niet gek dat zij het ontvangen van fysieke kerst- en nieuwjaarskaarten zo waarderen: ‘Bij PostNL weten we dat er elk jaar nog steeds veel kerstkaarten worden verstuurd, maar ik vind het mooi om te zien dat ook deze generatie het zo leuk vindt om kerstkaarten te ontvangen. Het lijkt erop dat de waardering voor de persoonlijke aandacht die een kerstkaart met zich meebrengt nog steeds gevoeld wordt.’
Persoonlijke handgeschreven boodschap
Maar verstuurt deze digitaal georiënteerde groep ook net zo graag kerstkaarten als dat zij deze ontvangen? Maar liefst 44 procent van de ondervraagden geeft aan kerst- en nieuwjaarskaarten te versturen. Bijna 80 procent van deze mensen koopt fysieke kerstkaarten en voorziet die van een persoonlijke handgeschreven boodschap. De overige 20 procent verstuurt de kerstkaarten uitsluitend digitaal.
Bron: PostNL
Geen nieuws missen?