Roze populair in branding dankzij Barbie
Sinds bekend werd dat de Barbie-film in aantocht was, zagen Etsy, Google en Pinterest een grote stijging in de zoekresultaten voor alles wat met Barbie te maken heeft. Uit onderzoek van Vistaprint in Amerika blijkt dat de hitfilm ook zorgt voor een grote toename in het gebruik van roze kleuren in de branding van ondernemers.
Barbiecore, volgens Vistaprint ‘een speelse mode- en designesthetiek geïnspireerd op de iconische Barbie-pop van het bedrijf Mattel, gekenmerkt door de felroze tint, bubblegum-tinten blauw en roze, glitter, latex of plastic texturen, glanzende details, overdreven silhouetten en een ongegeneerde voorliefde voor overdaad’ werd in 2022 een trend. Dat zou komen doordat in de modewereld na de corona-pandemie veel heldere, vrolijke tinten te zien zijn, en door de publieke anticipatie rond de Barbie-film van regisseur Greta Gerwig. Volgens gegevens van Google steeg het wereldwijde zoekverkeer voor 'Barbiecore' eind juni 2022 en is het sindsdien een trend. In 2022 meldde Etsy dat zoekopdrachten naar felroze modeartikelen met 35% waren gestegen in vergelijking met het voorgaande jaar, terwijl Pinterest een stijging van 75% zag in zoekopdrachten naar 'Barbie-outfit'.
Steekproef
VistaPrint wilde weten hoe de Barbiecore-trend eigenaren van kleine bedrijven heeft beïnvloed. Het bedrijf deed een steekproef van 600.000 logo's die in de afgelopen 12 maanden zijn gemaakt via de ontwerpservices van VistaPrint, waaronder 99designs by Vista en de gratis tool Logomaker by VistaPrint, om te zien of meer merken en ontwerpers roze omarmden.
Logo’s gemaakt in juni 2022 werden vergeleken met logo’s gemaakt in mei 2023. Het aandeel roze logo's blijkt in de afgelopen 12 maanden met maar liefst 46% te zijn toegenomen. De industrieën waar roze het meest werd gebruikt zijn voeding, detailhandel, amusement, cosmetica, gezondheid en technologie.
Toch is maar een klein deel van alle logo’s die gemaakt worden roze. ‘Over het algemeen was slechts 3% van de logo's die via de ontwerpservices van VistaPrint werden gemaakt, roze. Als we alleen kijken naar logo's die zijn gemaakt door professionele freelance ontwerpers via 99designs by Vista, was het aantal iets hoger, namelijk 5%. Roze is een relatief heldere, moderne kleur en professionele ontwerpers zijn vaak de eersten die grote kleurtrends overnemen. Professionele ontwerpers gebruikten roze het afgelopen jaar als primaire of secundaire kleur in slechts 7% van de verpakkingsontwerpen en 3% van de website-ontwerpen’, aldus Vistaprint.
In het artikel van Vistaprint gaat het bedrijf verder in op deze trend.
Geen nieuws missen?