Abonneren  Inloggen

8ste Drupa Global Trend Report: ondanks alles, wereldwijd positivisme

11 mei 2023

Drupa stuurt tussen de beurzen door met regelmaat trendrapporten op basis van een wereldwijde enquete. Onderstaande is een samenvatting van de in 2022 uitgebrachte versie. Gemiddeld beeld is na een paar slechte jaren weer positief, maar Europa stagneert.

Vorig jaar bevroegen het Britse Printfuture en het Zwitserse Wissler & Partners in opdracht van Drupa-organisator Messe Düsseldorf een groep van ruim 500 panelleden, waaronder fabrikanten, leveranciers en drukkers. We weten het: digitalisering deed al jaren terug zijn intrede en sinds 2020 is er veel gebeurd met een enorme weerslag op de handel: de effecten van de Covid-pandemie, regionale oorlogen, handelsembargo’s, stijgende inflatie en klimaatverandering werkten enorm belemmerend.

Opvallend is dan toch dat de onderzoekers vaststellen dat voor dit jaar er optimisme heerst over het economische vooruitzicht. Zelfs in Europa, het werelddeel dat kampt met een regionale oorlog, zijn de vooruitzichten positief, ongeveer 4% ten opzichte van een gemiddelde van 18%. Al is dat in vergelijking met de andere werelddelen het kleinste positieve saldo.

Prijzenoorlog

Zo’n saldo is een resultaat van een simpele vraag met een simpel sommetje; de mensen die over de verwachtingen van 2023 ‘goed’ zeiden ten opzichte van de mensen die slechte verwachtingen hadden.

Zo meldt een Duitse drukker van handelsdrukwerk: ‘De beperkte beschikbaarheid van grondstoffen, een stijgende inflatie, stijgende productprijzen, dalende marges en enorme prijzenoorlogen tussen de concurrenten vormen in 2023 de grootste uitdaging.’ Terwijl een verpakkingsdrukker in Costa Rica zegt: ‘We profiteren van de economische groei in de post-pandemische tijden, stellen onze innovaties centraal en tonen nieuwe klanten en markten de toegevoegde waarde van onze producten.’

2023 positiever

Terwijl de prognoses voor commercieel en uitgeverijdrukwerk wereldwijd voor 2022 met een min van 4 -5% in vergelijking tot 2019 negatief uitvielen, is er voor 2023 meer vertrouwen met positieve saldi van +36% (uitgeverijen), +38% (commercieel), +48% (verpakkingsdruk) en +51% (functionele druk). Ook leveranciers zijn gemiddeld optimistisch. In 2022 sloeg de wereldwijde balans al uit naar een positief saldo van 34%. Voor dit jaar is het beeld in Europa ook positiever dan vorig jaar.

Toename marges

De onderzoekers melden dat in 2013-2019 de gemiddelde, aan klanten berekende, prijs met 12% daalde, terwijl de papier- en materiaalprijzen stegen. In 2022 kantelde dat beeld op een nog nooit eerder vertoonde manier en hebben producerende bedrijven hun prijzen kunnen verhogen tot boven het niveau van de ook stijgende inkoopprijzen van papier en materialen. Dit unieke fenomeen vond wereldwijd plaats, maar desondanks is er gemiddeld nog steeds druk op de marges.

Duidelijke groei in aantal bedrijven dat in 2022 meer dan 25% van hun omzet uit online-print haalde.

Drukvolume

Sinds een aantal jaar meten de onderzoekers het drukvolume, dat beschouwd wordt als belangrijke indicator. Bijgaande grafiek geeft de volumeontwikkeling van segmenten per druktechniek weer over 2022. Duidelijk is te zien dat handelsdrukwerk in offset sterk daalt. Daartegenover staat een grote groei van verpakkingsdruk in offset. Verpakkingsdruk in flexo beleeft ook een knappe stijging. Ook is te zien dat print (digitaal drukken) op alle fronten toeneemt. Vellenprinten toont een bescheiden groei van verpakkingen, terwijl dat in rotatie groeit. Denk aan digitaal gedrukte folieverpakkingen in kleine, eventueel gepersonaliseerde hoeveelheden. Deze grafiek geeft een volume ontwikkeling per techniek. Dit beeld kan vertekenend overkomen, omdat de stijging bij digitaal druk voortkomt uit een kleinere basis. Offset is in absolute cijfers nog steeds veel groter dan digitaal. Maar het laat wel duidelijk de trends zien.

Online printaanbieders daalt

Verrassend. Zo noemen de onderzoekers het feit dat het aantal bedrijven afneemt dat actief is met een online service / een web-to-print portal. Dat nam al af sinds 2017 en in 2022 was de daling 20%. De oorzaak is niet aangegeven, maar mogelijk komt dat door de enorme groei van de grote online printers, waar de ‘gewone’ drukker tegenwoordig zelf ook klant is.

Tegelijk zie je dat bedrijven die er wel werk van maken een flinke groei meemaken (zie grafiek). Op alle fronten, handelsdrukwerk, uitgeefproducten als boeken plus tijdschriften en verpakkingsdrukwerk zie je groei. De coronapandemie gaf blijkbaar een boost, want in de jaren ervoor was het beeld stabieler, ‘geen noemenswaardige groei’, aldus de rapporteurs. In 2022 gaf 26% van de geënquêteerden aan dat meer dan 25% van de omzet via die online-route binnenkwam, terwijl dat in 2014-2019 nog 17% was.

Lange termijn

Het zal niemand verbazen dat er sinds 2019 minder is geïnvesteerd in alle segmenten. Maar voor 2023 ziet het er weer beter uit. Tenminste voor de hele wereld, behalve Europa. Daar verwacht men stagnatie. Er wordt met name geïnvesteerd in druktechnologie en nabewerking. Investeringen in offsetvellendruk is koploper met 31%, gevolgd door vellenprint met 18% met daarna inkjet met 17% en flexo met 17%. De onderzoekers noemen de groei in vellenoffset opvallend, omdat wereldwijd het volume afneemt.

Als motieven om in verder ontwikkelde offset te investeren noemen de onderzoekers: consolideren, besparing van personeel, capaciteit vergroten. In alle 3 eerder genoemde segmenten handelsdrukwerk, uitgeefproducties en verpakkingsdruk is offset het grootste investeringsdeel. Voor de lange termijn (5 jaar) signaleert het rapport dat investeringen in print (digitaal drukken) koploper is met 62%, gevolgd door automatisering (52%). De conventionele druktechniek wordt als waarschijnlijke derde investeringskeuze genoemd (32%). Welke techniek men ook kiest, er wordt weer geïnvesteerd.

Tekst: Robbert Delfos


Wil je het PRINTmatters magazine in de brievenbus ontvangen?

Neem een proefabonnement