Abonneren  Inloggen

Drupa: wereldwijd feest, maar EU stagneert

14 april 2023

Drupa stuurt tussen de beurzen door met regelmaat trendrapporten op basis van een wereldwijde enquete. Hierbij alvast wat highlights uit het artikel over het 8ste Drupa Global Trend Report in de PRINTmatters die deze week op de mat valt.

In zijn algemeenheid is het wereldwijde beeld na een paar slechte jaren weer positief, maar Europa stagneert. We weten het; digitalisering deed al jaren terug zijn intrede en sinds 2020 is er veel gebeurd met een enorme weerslag op de handel: de effecten van de Covid-pandemie, regionale oorlogen, handelsembargo’s, stijgende inflatie en klimaatverandering werkten enorm belemmerend.

Optimisme

Opvallend is dan toch dat de onderzoekers vaststellen dat er voor dit jaar optimisme heerst over het economische vooruitzicht. Zelfs in Europa, het werelddeel dat kampt met een regionale oorlog met een brede impact, zijn de vooruitzichten een klein beetje positief, maar lees vooral verder.

Drukvolume is een belangrijke indicator

De onderzoekers meten het drukvolume, dat beschouwd wordt als een belangrijke indicator. Duidelijk te zien is dat handelsdrukwerk in offset sterk daalt. Daartegenover staat een grote groei van verpakkingsdruk in offset. Verpakkingsdruk in flexo beleeft ook een knappe stijging. Daarnaast is te zien dat print (digitaal drukken) op alle fronten toeneemt. Vellenprinten toont een bescheiden groei van verpakkingen, terwijl dat in rotatie groeit. Denk aan digitaal gedrukte folieverpakkingen in kleine, eventueel gepersonaliseerde hoeveelheden.

Op lange termijn is digitaal drukken de koploper

Het zal niemand verbazen dat er sinds 2019 minder is geïnvesteerd in alle segmenten. Maar voor 2023 ziet het er weer beter uit. Tenminste voor de hele wereld, behalve Europa. Daar verwacht men stagnatie. Er wordt met name geïnvesteerd in druktechnologie en nabewerking. Investeringen in offsetvellendruk is koploper met 31%, gevolgd door vellenprint met 18% met daarna inkjet met 17% en flexo met 17%.

Investeren in offset, ondanks volumedaling

De onderzoekers noemen de groei in vellenoffset opvallend, omdat wereldwijd het volume afneemt. Als motieven om in verder ontwikkelde offset te investeren noemen de onderzoekers: consolideren, besparing van personeel, capaciteit vergroten. In alle 3 eerder genoemde segmenten handelsdrukwerk, uitgeefproducties en verpakkingsdruk, is offset het grootste investeringsdeel.

Print wint, op lange termijn

Voor de lange termijn (5 jaar) signaleert het rapport dat investeringen in print (digitaal drukken) koploper is met 62%, gevolgd door automatisering (52%). De conventionele druktechniek wordt als waarschijnlijke derde investeringskeuze genoemd (32%). Welke techniek men ook kiest, er wordt weer geïnvesteerd!


In PRINTmatters 2 lees je een uitgebreid artikel over het 8ste Drupa Trend Report.

Wil je PRINTmatters 2 ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering