Abonneren  Inloggen

IJzersterke positie ‘oude’ druktechnieken

12 april 2023

Ondanks alle verhalen dat de toekomst van verpakkingsdruk digitaal is, blijft de omzet uit analoge druktechnieken in de Europese verpakkingssector de komende vijf jaar doorgroeien.

Inkjet groeit als digitale techniek weliswaar hard in labeldruk, maar vanuit een nog smalle basis. Dat meldde Sean Smyth van onderzoeksbureau Smithers Pira tijdens de Agfa Offset Value Conference.

De waarde van de totale Europese markt voor verpakkingsdruk omvat 93 miljard euro en groeit tot 2027 door tot meer dan honderd miljard euro. Smyth meldde dat de dominante druktechniek bij verpakkingen flexodruk was, is en blijft.

Flexo heeft marktaandeel van 42%

Naar waarde gemeten heeft deze druktechniek in Europa een marktaandeel van 42%, en dat marktaandeel zal maar heel weinig dalen. Met onder meer vouw- en golfkarton, flexibele verpakkingen en labels heeft het een breed toepassingsbereik.

Offset en diepdruk

Offset heeft qua waarde een marktaandeel van 20%, en dat marktaandeel zal de komende jaren iets dalen. Andere analoge druktechnieken als hoog- en diepdruk nemen gezamenlijk een iets groter marktaandeel dan offset in, met toepassingen als bedrukte plastic bakjes en blik.

Inkjet de grootste groeier

De grootste groeier is echter inkjet, wat steeds meer wordt gebruikt binnen het snelle groeisegment van de labeldruk. Deze digitale druktechniek heeft nu qua waarde 7% marktaandeel, en dat groeit snel door naar 11% in 2027. Smyth: ‘Er wordt in de markt heel veel over de opmars van inkjet gesproken, en inkjet wordt inderdaad van steeds grotere betekenis. Deze druktechniek beleeft weliswaar een enorm groeitempo, maar vooralsnog wel vanuit een smalle basis.’

De uitgebreide versie van dit artikel staat in PRINTmatters nummer 2 van 2023, die deze week bij abonnees op de mat valt.

Neem een proefabonnement en lees de complete verhalen altijd als eerste