Abonneren  Inloggen

Coole editie PRINTmatters

3 oktober 2022

PRINTmatters nummer 6 die deze week op de mat valt, is bedrukt met ‘vriesinkt’. Dus lezers, leg hem na ontvangst 1 minuut in de vriezer en laat je verrassen. Oké, dat kost wat -dure- energie, maar dan heb je ook wat.

Zeefdrukker en print-specialist Saen Screen bracht de ‘vriesinkt’, officieel Thermochrome inkt, op via de zeefdruktechniek. Deze techniek wordt bijvoorbeeld ook door de horeca gebruikt om van producten, zoals biertjes, snel te zien of ze op temperatuur zijn.

Coole prijs winnen

Bij de veredeling van deze cover door Saen Screen is gekozen voor een -1 graad inkt. De afbeelding wordt dus pas zichtbaar bij zo’n lage temperatuur. In de vriezer dus en na 1 minuut verschijnt er een QR-code die je leidt naar een plek waar wat te winnen valt. Probeer dat vooral even, een leuk experiment dat je misschien een coole prijs oplevert!

Cool nummer in een oververhitte markt

Verder gaan we in deze coole editie ook in op de oververhitte markt. In het interview met Veldhuis Media over hun nieuwe pand in Meppel, spreekt mede-directeur/eigenaar Erwin de Lange over een bizarre situatie. ‘Alleen al in 2022 zijn bepaalde papiersoorten 100% duurder geworden. Een ongekende situatie, door niemand voorzien. Vorig jaar vroegen we ons bij de eerste tekenen nog af wat we zouden doorberekenen.’ Dat is nu wel anders. En dan te bedenken dat de papierprijzen in een jaar tijd al met 100% zijn gestegen door die energieprijsstijging en ontstane schaarste. Maar het gaat niet alleen gaat om papier. Alle kosten stijgen, ook die van de energie die energie-intensieve industrieën als drukkerijen zelf verbruiken.

Nieuwe 10 kleurenpers

Een andere grote drukker, Damen Drukkers in Werkendam, investeert ook stevig. De nieuwe Heidelberg XL 106 10 kleurenpers was nodig om de groei van de 110 man tellende onderneming met 25 miljoen euro omzet verder door te zetten.

Printmanagement

Je hoeft niet persé eigen productiemiddelen te hebben om succesvol klanten van druk- en signwerk te kunnen voorzien. Dat bewijst Printhuys in Gorinchem. Het bedrijf van Jos Notenboom kreeg zelfs de benaming FD Gazelle 2021 dankzij ononderbroken jaarlijkse omzetgroei van minimaal 20%.

Van offset naar digitaal labels drukken

Verder vindt de abonnee veel informatie over de labelmarkt. Patrick Peters van Drukkerij Peters vertelt over zijn besluit om uit offset te stappen en zich te richten op digitaal drukken, speciaal voor de labelmarkt. De globale situatie van de zelfklevende labelmarkt komt in beeld. Een marktsegment met een groei van 42 naar 56 miljard dollar. Het verslag van de FINAT Labelcompetition 2022 biedt een rijk geïllustreerde schets van labelkampioenen.

Britney Spears

Naast deze onderwerpen staat er nog veel meer in, zoals: het verhaal van Hanny Terpstra die dtp-er was en nu een buurtkok-activiteit runt in Heerenveen; hoe Hoodie Hoo het mogelijk maakt om je eigen design kledingprint via je mobieltje te bestellen; de groeikansen in een krimpende markt dankzij high speed inkjet; en dat je bij een investering in inkjet eerst even Amstel Graphics moet bellen om de aan- en afvoer van je papierrol door de apparaten strak te organiseren; een wollen boekomslag, Britney Spears en nog veel meer.


Wil je de nieuwe PRINTmatters ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering!