Abonneren  Inloggen

Futuristisch fabeldier van 3D naar 2D op de eerstedagenvelop

14 september 2022

Het nieuwste postzegelvel ‘Vergeet-mij-nietje’ van PostNL is ontworpen door Audrey Large, ontwerpster van 3D-objecten. Zij ontwerpt materiële objecten geïnspireerd op digitale cinema en beeldtheorie; voor het postzegelvel van zes postzegels liet zij zich inspireren door een futuristisch fabeldier. Speciaal voor deze serie postzegels ontwierp de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren (NVPH) een eerstedagenvelop. De postzegels en de eerstedagenvelop zijn vanaf deze week verkrijgbaar.

Martijn Bulterman, voorzitter van de NVPH: Een postzegel zet altijd de deur open naar een nieuwe wereld, elke postzegel vertelt een verhaal. Dat blijft mij fascineren. En door deze serie postzegels ben ik me gaan verdiepen in 3D-kunst en deze sculpturen fascineren me. De kleuren en vormen intrigeren me. Zonder dit postzegelvel had ik me hier nooit in verdiept.

Vervreemdende werking

Audrey Large zit met de nieuwe beeldtaal die ze creëert bovenop de tijdgeest en maakt de vervaging van grenzen tussen het digitale en het fysieke tastbaar. Ze gebruikt technieken uit de werelden van animatie en 3D-software om nieuwe beelden te creëren. Het gaat haar in de ontwerpen die ze maakt nooit om een specifieke methode, maar om intuïtieve associaties tussen verschillende technieken, disciplines, functies en percepties. Het ontwerp van het postzegelvel ‘Vergeet-mij-nietje’ heeft als uitgangspunt een digitaal 3D-beeld van een futuristisch fabeldier. De romp van het beest bevindt zich op de onderste rand van het vel. De nek loopt door over de tabs links op het postzegelvel en de kop staat op de postzegel linksboven. Uit de romp groeit parallel aan de eerste nek een tweede nek over het midden van het vel. Aan de tweede nek zitten uitstulpingen vast in de vorm van vazen en potten in verschillende glanzende kleuren.

Dutch Design

De uitgifte ‘Vergeet-me-nietje’ past in de serie Dutch Design, waarvoor PostNL winnaars van prestigieuze ontwerpwedstrijden een vrije opdracht geeft om postzegels te ontwerpen. Ze mogen zich hierbij laten leiden door hun eigen interesses, door wat hen fascineert en raakt. De 1e uitgifte in deze serie was ‘Gewoontjes’ (19 augustus 2019), ontworpen door Michiel Schuurman, de 2e uitgifte bestond uit caleidoscopische figuren van Hansje van Halem (14 september 2020). Vorig jaar waren sarcastische handgebaren ‘talk to the hand – cause the face ain’t listening’ onderwerp van zes postzegels, ontworpen door Bart de Baets (13 september 2021).

Over de eerstedagenvelop

In de postzegelhandel waren vroeger de enveloppen zonder zegels los te koop. Verzamelaars frankeerden ze en stuurden ze (in een omslag) naar de PTT, om ze daar op de dag van uitgifte af te laten stempelen. Na 1960 gingen steeds meer verzamelaars de enveloppen 'blanco' (zonder adres) verzamelen. Oudere eerstedagenveloppen zonder adres zijn schaars en een interessante investering. De NVPH (de vakorganisatie voor de beroepspostzegelhandel in Nederland) ontwerpt jaarlijks zo’n twintig eerstedagenveloppen passend bij de postzegelserie; een geliefd verzamelobject voor themaverzamelaars.


Geen nieuws missen? Abonneer je op de PRINTmatters Nieuwsbrief.