Abonneren  Inloggen
Van onze partner Ricoh Nederland B.V.

De Kijm & Zonen: ‘5e kleur blijkt succesvolle niche’

6 september 2022

De Kijm & Zonen investeerde in een Ricoh digitaal printsysteem met vijfde kleurstation. Over wat dat heeft opgeleverd spraken we met de eigenaren van deze Haagse speciaaldrukkerij, Thomas Klaui en Deef van Bodegraven. ‘De kwaliteit van het digitale drukwerk is uitstekend. Daarnaast besparen we door deze machine veel productie- en arbeidstijd. Hierdoor kunnen we meer opdrachten aannemen.’

De Kijm & Zonen levert ambachtelijk, duurzaam en bijzonder drukwerk aan klanten uit de culturele en creatieve sector. Van Art Print tot familiedrukwerk. Bijvoorbeeld geboortekaartjes met een vijfde kleur, al dan niet in combinatie met een preeg of blinddruk, eventueel op gecacheerd papier. En dat papier kan zomaar aan de voorzijde blauw en de achterzijde wit zijn. Niets is dus te gek. Integendeel: dat maakt het werken in deze speciaaldrukkerij juist uitdagend en interessant, aldus Thomas en Deef, die aangeven zichzelf nog altijd meer maker dan ondernemer te voelen.

Ricoh-printer met 5e kleurstation

Bijzondere papiersoorten, extra kleuren, luxe afwerkingen: er is steeds meer mogelijk, maar hoe krijg je dat allemaal nog efficiënt geproduceerd? Vanuit die vraag ontstond in 2018 de gedachte om naast de analoge productie op ambachtelijke drukpersen ook digitaal te gaan. Gekozen werd voor de Ricoh Pro C7200. Thomas: ‘Dit was destijds de enige productielaserprinter met een vijfde kleurstation, zodat je in één doorgang moeiteloos full color kunt combineren met dekwit, of met neon geel, neon roze of transparant. Ook wisten we destijds al dat we op deze Ricoh-machine op termijn ook goud, zilver en metallic als toner in het vijfde kleurstation konden toevoegen. Sinds november 2021 is dit inderdaad het geval, en drukken we ook met deze kleuren. Een ander belangrijk selectiecriterium was de mogelijkheid tot geautomatiseerde vacuümfeed velleninleg; dat leidt tot een hogere productie bij de dikkere, ongestreken, en dus moeilijkere papiersoorten die wij bedrukken. Je praat over gewichten van 300 gram tot soms wel 500 gram (per m2, red.).’

Steven vult aan: ‘We hadden al een geschiedenis met het drukken in wit. In zeefdruk, Riso, maar ook op een huis-, tuin- en keukenprintertje waarop we onder meer maandelijkse flyers voor een discotheek drukten. Als de levensduur van de - dure - supplies op de helft was, liep de kwaliteit terug. We kregen daarom behoefte aan een vijfkleurenproductieprinter van onbetwiste kwaliteit. Maar voordat we de sprong in het digitale diepe waagden, twijfelden we nog of drukken in CMYK wel bij ons paste. Vier jaar later blijkt de aanschaf van de Ricoh Pro C7200 een rendabele en groeibare investering te zijn geweest. Op deze machine drukken we dagelijks heel efficiënt orders met dekwit, en enkele keren per maand met neon roze, en - iets minder frequent - neon geel. Ook drukken we sinds november 2021 geregeld opdrachten met zilver, en soms ook goud. Die vijfde kleur is dus absoluut een succesvolle niche voor ons gebleken.’

Even zoeken

Natuurlijk was het aanvankelijk zoeken naar de juiste omgang met de Ricoh Pro C7200: toch een vreemde eend in de bijt van een drukkerij met onder meer een zeefdrukcarrousel, een bijna honderd jaar oude cahiersteekmachine en Heidelberg-degelpersen. Deef: ‘In het begin moesten we alle machine-instellingen finetunen met onze papiersoorten. Bijna al ons papier is mat en heeft structuur, en vaak is het gekleurd. Elke papiersoort heeft daarom zijn eigen bedrukbaarheid en machine-instelling. Het was bijvoorbeeld een heel gepuzzel om wit als ondergrond op het juiste papier in het juiste percentage aan te brengen, zodat de kleur die daar op wordt gedrukt goed overkomt. Maar de support was uitstekend. We kregen een machinedemonstratie bij Ricoh in Den Bosch, en ook na afloop reageerden hun technici behulpzaam en deskundig op onze specifieke vragen. Dat is overigens nog steeds zo. En is er een keer een storing, dan wordt deze vaak dezelfde dag al verholpen.’

Meer snelheid, productie, omzet en marge

Eenmaal alle machine-presets ingesteld, kon het grote genieten beginnen. Thomas: ‘Wij hoeven bij deze machine niet constant bovenop de productie te zitten. Het is heel fijn dat hij gewoon een tijdlang draait terwijl jij iets anders kunt doen. Die rust hadden we eigenlijk bij geen enkele andere machine waarmee wij hier werken. Ook heeft dat ertoe geleid dat we meer opdrachten kunnen aannemen. Als een klant voorheen bijvoorbeeld duizend a5-flyers aanvroeg, meldden we vaak: “Geen tijd”. Nu ligt het met een half uur gesneden klaar. Dus inderdaad: we werken aanzienlijk sneller, nemen daardoor meer opdrachten aan, die bovendien geregeld leiden tot herhaalaanvragen. Deze machine staat inmiddels al garant voor ruim een derde deel van onze jaaromzet, en levert een bovengemiddelde bijdrage aan onze winstmarge.’

Dit artikel wordt je aangeboden door Ricoh. Het verscheen eerder in PRINTmatters 5. Het magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending!