Abonneren  Inloggen

Verpakkingen bestellen is nu leuk en makkelijk

13 januari 2022

In september 2021 startte verpakkingskundige Leanne Pieters met Packaging Rebels, een webshop voor verpakkingen. Met een paar drukken op de knop hebben ondernemers of marketeers van MKB-bedrijven bedrukte stickers, vloeipapier of verzendzakken. ‘Packaging Rebels verbindt de creatieven en marketeers met de techniek, op een leuke en makkelijke manier.’ Staat Rebels voor rebellie in verpakkingsland? In oktober interviewde PRINTmatters de initiatiefnemer.

Wat is je achtergrond?

‘Ik studeerde industrieel ontwerpen in Rotterdam en mix nu creativiteit met techniek. Via mijn stage kwam ik in contact met verpakkingen, waarna ik mij daarin verdiepte. Na die opleiding startte ik bij een verpakkingsontwerpbureau, waar ik voor vele merken verpakkingen ontwierp, waarbij ik grafisch ontwerp en 3D-ontwerp combineerde.’

Dit artikel komt uit ons vakblad. Meer interviews en informatie over de print- en signbranche lezen? Neem dan een proefabonnement.

Neem een proefabonnement

Ben je vooral designer?

‘Nee, het mooiste is als je het totaalplaatje kan ontwerpen. In die tijd volgde ik ook de meer technische opleiding Verpakkingskunde bij het NVC (Nederlands Verpakkingscentrum, red.). Ik wilde meer invloed hebben op de processtap die komt na het design en werkte vervolgens aan de technische kant bij verpakkende bedrijven als Verstegen Spices & Sauces, Baronie Chocolates en Euro-Caps.’

Na 12 jaar in loondienst startte je voor jezelf. Waarom?

‘3 jaar geleden begon ik voor mijzelf. Bij dat designbureau miste ik de technische kant en in mijn technische werk miste ik de creativiteit. In de verpakkingswereld zijn dat gek genoeg gescheiden werelden; aan de ene kant marketeers en designers en aan de andere kant producenten en verpakkende bedrijven. Ik vind beide gebieden leuk. Het een kan niet zonder het ander. Eigenlijk wilde ik bij een bedrijf werken waar je beide kan doen. Daarvan zijn er niet veel. Vandaar dat ik besloot dat aspect zelf in te vullen.’

Hoe kwam je op het idee voor een webshop voor verpakkingen?

‘Ruim 2 jaar heb ik als freelancer verpakkingen van A tot Z ontworpen en ontwikkeld. Ik weet dat het een heel ingewikkeld proces is voor mensen die geen verstand hebben van verpakkingen. Daarbij kwam de gedachte op om het voor MKB-bedrijven makkelijker te maken met een platform dat grotendeels uitgekristalliseerde verpakkingen tegen interessant tarief levert. Iedereen is gewend om online te bestellen. Vanaf april ben ik hoofdzakelijk met de opbouw van dit nieuwe product bezig geweest.’

Wie heb je concreet voor ogen?

‘De doelgroep van Packaging Rebels is een nieuwe generatie scale up ondernemers die nog niet zo groot zijn om een eigen inkoper of verpakkingsspecialist in dienst te hebben. Denk aan bedrijfsomvang vanaf 5 man, waarvan een de marketingtaak heeft en nu zijn of haar verpakkingsoplossing vindt via ons platform. Je kiest het gewenste product, geeft aantallen op, ziet meteen de prijs, stuurt je design in en klaar.’

Waarom start je met 3 productsoorten?

‘Volledig te bedrukken vloeipapier en papieren verzendzakken waren producten die ik heel graag in de webshop wilde hebben. Dit zijn echt producten waar mijn doelgroep op zit te wachten, maar die niet zo 1-2-3 te krijgen zijn. De sluitstickers heb ik toegevoegd om er een mooie set materialen van te maken die je allemaal met elkaar kan combineren. Er zijn nog genoeg ideeën om andere papieren verpakkingen toe te voegen aan het assortiment, maar ik wilde het platform nu wel al lanceren. Na zo’n lancering kan je proeven en voelen waar mensen echt behoefte aan hebben. Ook merk je hoe mensen het bestelproces ervaren. Ik zie nu al weer zaken die nóg beter of duidelijker kunnen.’

Wat kostte het meeste tijd bij de ontwikkeling?

‘Het was nog een hele klus om de juiste verpakkingsmaterialen en leveranciers te vinden. Bedrijfsbezoeken afleggen, samples opvragen, materialen testen, prijzen vergelijken… Daarnaast is er veel tijd gaan zitten in het ontwerpen en bouwen van de website. 80% Van de website heb ik zelf gemaakt. Alleen de configurator heb ik laten bouwen.’

Wat zijn je eerste ervaringen?

‘Mijn missie is om het bestellen van verpakkingen makkelijk en leuk te maken. Dat lijkt te lukken. De respons is goed en er komen orders binnen.’

Hou je het alleen bij papier en karton?

‘Ja. Van kinds af aan ben ik al fan van papier en karton. Ik vind het een fijn materiaal om mee te werken. Als ik enthousiast ben over materialen, zie je dat terug in het concept. Daarnaast speelt duurzaamheid en duurzaamheidsuitstraling mee, waar de merken waar ik mij op richt behoefte aan hebben. Het blijft een ingewikkelde discussie. Papier en plastic zijn heel verschillende materialen met verschillende mogelijkheden. Als verpakkingsspecialist zal je mij niet horen zeggen dat plastic slecht is. Maar ik geloof wel dat er nu voor veel producten een papieren of kartonnen alternatief mogelijk is. Ik waardeer het hernieuwbare en recycelbare van papier.’

Waarom bestel je alleen in Nederland?

‘Een van mijn rebelse eerste zinnen voor de site was ‘revolutionising the packaging industry’. Dat was vanwege het besluit om te kiezen voor duurzaam inkopen; binnen Nederland, weinig transportkilometers. Het klonk misschien wat overdreven, maar het vinden van de juiste leveranciers was helemaal geen makkie. Veel werken nog ouderwets, met accountmanagers en offertes. Ik zocht ondernemingen die het onlineproces snappen, meedenken over het concept en die je kan vertrouwen. Zij leveren tenslotte direct aan de klant. Om dan een leverancier te vinden, die èn een mooi product maakt èn er over mee kan denken, was best een uitdaging. Dat gaf ook een bevestiging. Want als het voor mij met 15 jaar packaging-ervaring al zo lastig is, dan moet het voor een klant met nul ervaring helemaal onmogelijk zijn.’

Wat zijn de vooruitzichten?

‘Op basis van de ontwikkeling pas je zaken aan en naar verwachting groeit het assortiment door continue productontwikkeling. Het moeten unieke producten zijn, die je niet overal kan krijgen.

Ik heb nog genoeg ideeën tot Packaging Rebels versie 10.0! Maar daar moeten we natuurlijk nog wel een hoop werk voor verrichten. Uiteindelijk moet het zo zijn, dat als je maar denkt aan een toffe verpakking dat je automatisch bij Packaging Rebels terecht komt.’