PANTONE Color of the Year 2022
PANTONE heeft de kleur van het jaar 2022 aangekondigd. Het gaat om een blauw met violetrode kleur genaamd PANTONE 17-3938 Very Peri.
Het instituut noemt de kleur een ‘symbool van de wereldwijde tijdgeest van het moment en de transitie die we doormaken. Met trends in gaming, de groeiende populariteit van de metaverse en de stijgende artistieke gemeenschap in de digitale ruimte illustreert PANTONE 17-3938 Very Peri de versmelting van het moderne leven en hoe kleurtrends in de digitale wereld zich manifesteren in de fysieke wereld en vice versa.’
‘Terwijl we ons begeven in een wereld van ongekende verandering, brengt de selectie van PANTONE 17-3938 Very Peri een nieuw perspectief en visie op de vertrouwde en geliefde blauwe kleurenfamilie. Tegelijkertijd vertoont het met zijn violetrood ondertoon een opgewekte, vrolijke houding en dynamische aanwezigheid die moedige creativiteit en fantasierijke uitdrukkingen aanmoedigt’, zegt Leatrice Eiseman, executive director van het Pantone Color Institute.
Laurie Pressman, vice-president van het Pantone Color Institute voegde toe: ‘Terwijl de samenleving kleur blijft erkennen als een kritieke vorm van communicatie, en een manier om ideeën en emoties uit te drukken en te beïnvloeden, en te betrekken en te verbinden, benadrukt de complexiteit van deze nieuwe met roodviolet doordrenkte blauwe tint de uitgebreide mogelijkheden die voor ons liggen’.
Over Pantone Color of the Year
Om elk jaar tot de selectie te komen, zoeken kleurexperts van het Pantone Color Institute nieuwe kleurinvloeden. Deze kunnen de entertainmentindustrie en films in productie omvatten, reizende kunstcollecties en nieuwe artiesten, mode, alle gebieden van design, populaire reisbestemmingen, evenals nieuwe levensstijlen, speelstijlen en sociaaleconomische omstandigheden. Invloeden kunnen ook voortkomen uit nieuwe technologieën, materialen, texturen en effecten die van invloed zijn op kleur, relevante sociale-mediaplatforms en sportevenementen die wereldwijde aandacht trekken. Al 23 jaar heeft Pantone's Kleur van het Jaar invloed op productontwikkeling en aankoopbeslissingen in meerdere sectoren, waaronder mode, woninginrichting en industrieel ontwerp, evenals productverpakkingen en grafisch ontwerp.