Abonneren  Inloggen

Hoe is het met: Zünd Benelux

18 juni 2020

Zünd Benelux zag in maart en april orders “on-hold” gezet, maar heeft het nu drukker dan ooit door het fenomeen “anti-corona signage”. Stephan Jacobs, directeur van de distributeur van snij- en freestafels, is beducht voor de gevolgen van een economische recessie, maar ziet ook volop kansen voor grafische - en signbedrijven die innovatiegedreven zijn:
‘Met mooie print en afwerking kun je door een ander gebruik van onze apparatuur nog zoveel méér doen! Dus waarom zou je jezelf beperken tot die drie, vier of vijf bekende producten?’  

Zünd Benelux is in Nederland, België en Luxemburg de officiële distributeur en servicepartner van de Zwitserse snij- en freestafelfabrikant Zünd Systemtechnik. De markt van Zünd is onder te verdelen in enerzijds Sign en Grafisch en anderzijds een brede waaier aan industriële toepassingen, bijvoorbeeld vloeren en transportbanden.

Stephan, hoe komt Zünd Benelux de coronacrisis door?

‘Het is een vreemd, wisselend beeld. In maart zijn veel deals door klanten “on hold” gezet, terwijl wij toen ook zelf terughoudend waren om klanten te bezoeken. We opereren immers vanuit Eersel in Noord-Brabant, de eerste Nederlandse coronahaard. We hebben voor de periode van maart tot en met mei de NOW-regeling aangevraagd, waarbij de overheid tot 70% van de loonsom vergoedt op basis van de gederfde omzet. Ook hebben we uit voorzorg aflopende contracten niet verlengd. Al gauw kregen we het echter alweer zo druk dat het ernaar uitziet dat we de meeste NOW-gelden uiteindelijk moeten terugbetalen. Tot augustus is de orderportefeuille best goed. De vraag is wel wat er daarna gaat gebeuren. Gaan investeringen in apparatuur verschuiven door verstoord ondernemersvertrouwen als gevolg van de economische recessie? Het gaat spannend worden.’

Leidt de coronacrisis tot debiteurenproblemen? 

‘We hebben geen klanten die eenzijdig zeggen: “Ik ga de rekening niet betalen”. Wel proberen we voor klanten in moeilijkheden in deze angstige periode ruimte te scheppen door ze wat later te laten betalen, wanneer hun business weer aantrekt.’


Stephan Jabobs voor het pand van Zünd Benelux in Eersel: 'De Beneluxmarkt - en zeker de Nederlandse markt - staat binnen de internationale Zünd-organisatie bekend om haar hoge innovatiegehalte.'

De coronacrisis heeft ook geleid tot de plotseling benodigde productie van anti-corona signuitingen, onder meer de 1,5 meter vloer- en muurstickers en plexiwanden, die mede dankzij jullie snijtafels en freesapparatuur worden geproduceerd. Geeft deze nieuwe tijdelijke markt Zünd Benelux lucht?

‘Er is en wordt inderdaad heel wat gesneden, gefreesd en gelaserd voor de 1,5 meter-economie, met behulp van Zünd-apparatuur. Ik ben onder de indruk van de talrijke signbedrijven die razendsnel hebben omgeschakeld richting anti-corona signage. Bijvoorbeeld een PPP Nederland, dat echt in hele korte tijd enorme aantallen bestickering voor Schiphol produceerde. Maar ik denk ook aan een grafisch bedrijf als GBG uit Goes, dat kappers uitrust met gepersonaliseerde beschermingswanden. Dit soort werk zorgt ervoor dat wij het bij Zünd Benelux enorm druk hebben. Wij hebben veel apparatuur op voorraad, ook om te verhuren; klanten zien een nieuwe, min of meer kortstondige markt en willen heel snel geholpen worden, want het is nu of nooit. Hun normale productie is door vraaguitval natuurlijk deels opgedroogd. Zünd Benelux draait door deze drukte momenteel zelfs een omzet die 25% hoger ligt dan normaal.’

Zie je naast anti-corona signage nog andere kansen voor Zünd en haar klanten?

De Beneluxmarkt - en zeker de Nederlandse markt - staat binnen de internationale Zünd-organisatie bekend om haar hoge innovatiegehalte. In 2019 heeft Zünd Benelux maar liefst honderd snijtafels weggezet, waarvan de helft in de grafische - en signmarkt. Dat is veel, in vergelijking met andere markten. Toch zie ik voor de sign- en grafische sector nog zoveel kansen om nieuwe markten aan te boren door onze apparatuur breder en meer modulair in te zetten voor compleet nieuwe toepassingen. Met mooie print en afwerking kun je nog zoveel méér doen. Waarom zou je jezelf als bedrijf dan beperken tot die drie, vier of vijf producten? Laat ik aan de hand van plaatjes drie voorbeelden noemen:


'3D puzzels en 3D Interieurdesign: wat naast karton en folie op een Zünd verwerkt kan worden is Vilt. De afgebeelde draak is daarvan gemaakt. Vilt is ook uitstekend te snijden voor producten zoals 3D-puzzels, maar ook voor interieuroplossingen waarbij de akoestiek belangrijk is.'


'Maquettes: de Zünd kan ook worden ingezet in de wereld van de architectuur. Denk aan maquettes van karton of foamboard. In de afbeelding staat een Eiffeltoren die is gemaakt van golfkarton. Dankzij de precisie kan de Zünd details van ontwerpen mooi naar voren laten komen.'


'Relatiegeschenken: daaronder valt een breed scala aan producten. Een geschenk zoals een champagnefles hoort natuurlijk in een mooie doos. In dit geval hebben we uit een multi-layer PVC-plaat een champagnedoos gefreesd en gegraveerd. Dit geeft een indrukwekkende eerste indruk.'

Tot slot: denk je dat “Covid 19” de grafische - en signmarkt blijvend zal veranderen?

‘Ja. Ik merk dat het onderscheid tussen de business-to-business - en de business-to-consumer markt vervaagt als gevolg van het snelgroeiende aantal webshops en online platforms. Klanten die via een webshop signing of drukwerk ineens rechtstreeks aan de consument leveren in plaats van via een groothandel. Er vallen dus schijven uit ketens weg, en dat gaat heel snel. Laatst bezocht ik bijvoorbeeld De Fotofabriek uit Groningen. Dat bedrijf bedient met haar enorm gegroeide webshopaanbod ineens de eindconsument. Het groeit ondanks de coronacrisis hard door.’

Lees ook alles over de 17 juni gelanceerde Zünd Academy