Roto Smeets Deventer: over vakmanschap en loyaliteit
Naast een financieel drama is ieder faillissement natuurlijk vooral een drama voor de betrokkenen. Orderbegeleider Eric Martens van Roto Smeets Deventer verwoordt zijn gevoelens in een ingezonden brief, die we integraal weergeven.
Het is dus toch zover gekomen. Klaar. Zomaar. Ineens. Ongelofelijk. De afgelopen weken waren frustrerend, slopend. Voor ons allemaal als collega's, onze gezinnen, onze omgeving, onze klanten, onze leveranciers en iedereen die Roto Smeets een warm hart toedraagt. Letterlijk iedereen in ons bedrijf heeft meer dan zijn best gedaan om, ondanks dat we nu definitief onze baan kwijt zijn, met alle energie de productie draaiende te houden en onze klanten te bedienen zoals we al die jaren van Deventer gewend zijn. Donald Duck, Libelle, Kampioen, de programmagidsen, ze zijn door die inzet allemaal keurig op tijd uitgeleverd, in de hoop op een positieve wending, misschien wel tegen beter weten in. We motiveerden elkaar. Aan ons zou het niet liggen. Dat gaat hand in hand met het vertrouwen dat grote klanten uit binnen- en buitenland ons, tot het niet verder ging, hebben gegeven in deze ook voor hen uitermate onzekere situatie. Onder de streep gaat het uiteindelijk toch om de eigen bedrijfsvoering, zorgen dat de bladen en folders bij abonnees en klanten terechtkomen. Sommige zijn letterlijk bij ons gebleven totdat de deur echt op slot gaat. Die loyaliteit van beide kanten is iets om geweldig trots op te zijn, ongeacht deze dramatische uitkomst. Op je zwakste momenten vind je kracht, in jezelf en bij elkaar. Dat klinkt als een cliché, maar deze situatie heeft dat weer bewezen. En daar mag je het diepste respect voor hebben. Naar jezelf toe en naar anderen.
Uiteraard zijn er klanten die, omdat het proces zo lang duurde, ervoor gekozen hebben om een andere drukker te zoeken voor hun orders. Dat is logisch en heeft niets te maken met hoe zij denken over Roto Smeets Deventer an sich of de mensen die er werken, maar alles met de groeiende onzekerheid van de afgelopen weken. Berichtgeving in de pers, soms kant noch wal rakend, iets met klok en klepel, heeft daarin ook niet geholpen. Het heeft geen nut om energie in te steken in het ontkrachten daarvan..Wij kunnen tegen iedereen met droge ogen zeggen dat het niet aan ons heeft gelegen. Je schiet er op dit moment niets mee op, maar het is wel iets waarbij je jezelf als mens ook niets kunt verwijten.
Werknemers worden in het huidige bedrijfsklimaat vooral als boekhouditems gezien. FTe's, kosten. Terwijl zij juist een enorme toegevoegde waarde vertegenwoordigen. Je kunt de meest geavanceerde machines hebben en schreeuwen dat je de beste bent, maar zonder de loyaliteit en kwaliteit van je mensen ben je nergens. En dat heeft iedereen in Deventer de laatste weken laten zien, met alles wat we in ons hebben. Net zozeer als dat geldt voor de collega's in Weert en Doetinchem. Natuurlijk zijn wij voor de mensen op de vloer ook blij dat Senefelder doorstart met een nieuwe eigenaar, net zoals ons medeleven gaat naar al die collega's in Weert die nu hun baan verliezen en al die mensen die geen plek vinden in de doorstart van Doetinchem. Collega's waar we vele jaren mee hebben opgetrokken en dat legt nog een extra domper om deze trieste gebeurtenis. Je kunt er alleen maar op vertrouwen en wensen dat ook voor hen er een nieuwe toekomst is.
Ik weet zeker dat bedrijven die vacatures hebben, in welke discipline dan ook, van technisch personeel tot logistiek, ordermanagement, calculatie, finance, hardstikke trots zullen zijn als ze deze vakmensen in hun bedrijf kunnen krijgen. Alle negativiteit over leeftijd en vakgebonden personeel is daaraan ondergeschikt. Dit zijn breed geschoolde én loyale vakmensen. Dus bij deze een oproep aan alle bedrijven, die vacatures hebben, meld je bij ons.
Je kunt je afvragen, hoe zo'n van oorsprong sterk Europees merk als Roto Smeets in de afgelopen twee jaar in deze situatie terecht is gekomen, met een faillissement als gevolg. Natuurlijk speelt de markt daarin een rol, net zoals de stijgende papierprijzen. Maar dan wel in een combinatie van een veel te grote broek en een te grote afstand van het topmanagement van ons moederbedrijf Circle Media Group. Welke andere belangen daar aan ten grondslag liggen? Dat is misschien in een later stadium aan een ander om te beoordelen. Het is zinloos om daar nu je energie in te steken. Het enige wat ik daar nu over kwijt wil is, dat als je boter op je hoofd hebt, je niet in de zon moet gaan lopen. Wat resteert en belangrijker is, zijn de grote persoonlijke gevolgen, die we bij hier bij ons maar ook bij alle bedrijven van CMG in heel Europa zien. In- en intriest.
Hoe dan ook, dit gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Dat is ook duidelijk. Het is onwerkelijk. Nu werken we nog, zo goed en kwaad als het kan. Een waas, automatische piloot, geef het maar een naam. Maar straks wordt het ritme gebroken, komt pas echt de klap. Ik weet wel, iedereen gaat anders om met trieste situaties, maar neem ook je rust en blijf elkaar steunen. De één is sterker dan de ander. Probeer daar in alle emotie rekening mee te houden.
Er komen weer betere tijden, voor iedereen. Daar ben ik heilig van overtuigd.
Eric Martens