Heidelberg haalt doelen
De voorlopige jaarcijfers van Heidelberg laten zien dat de persenbouwer op de goede weg is: de omzet en de winst stijgen. Door de toenemende economische onzekerheden wordt wel vertraging van de groei verwacht.
De omzet over het afgelopen boekjaar (dat bij Heidelberg eindigt op 31 maart) bedroeg 2.490 miljoen euro en is daarmee zo’n drie procent hoger dan een jaar eerder (2.420 miljoen). Dat leidde tot een EBITDA van 180 miljoen (vorig jaar 172) en een winst na belastingen van 21 miljoen (vorig jaar 14). Daar staat tegenover dat de vrije cashflow daalde van -8 miljoen naar -93 miljoen door investeringen in digitale projecten, in nieuwe verdienmodellen en een nieuw innovatiecentrum op de Wiesloch-Walldorf-locatie. Door een nieuwe kapitaalinjectie steeg ook de schuld enigszins, van 236 miljoen van 250 miljoen euro.
Vooruitkijkend naar het komende financiële jaar verwacht Heidelberg een stagnatie in de verkopen, maar wel nog groei in het abonnementenmodel. Daarbij gaan klanten meerjarige contracten aan voor een all-in-pakket van de producten en diensten van Heidelberg. Als reden voor de verwachte stabilisering van de groei noemt Heidelberg de groeiende economische onzekerheid als gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en China en de onduidelijkheid rondom de Brexit. Daarom blijft de persenbouwer komend jaar de nadruk leggen op meer efficiëntie en op consistent beheer van hulpmiddelen en kapitaal. Dat moet geld vrijmaken voor de verdere (digitale) transformatie en om de schulden laag te houden.