Abonneren  Inloggen

Intelligente groei van uitgevers

27 november 2018

Canon Europe organiseerde op 21 en 22 november jl. het zesde Future Book Forum in haar Customer Experience Centre in Poing, Duitsland. Daar bespraken ruim 400 internationale uitgevers, boekdrukkers, boekendistributeurs en invloedrijke experts binnen de sector het onderwerp Intelligente groei.

Uit het persbericht
Tijdens twee dagen vol presentaties en workshops bespraken de aanwezigen de kracht van data, de waarde van het opbouwen van directe relaties met lezers en waarom een eigen community het belangrijkste bezit van een uitgever is. De deelnemers onderzochten ook hoe je een continue omni-channelervaring in stand kunt houden. Daarbij werd gebruikgemaakt van voorbeelden uit de sector die laten zien hoe bedrijven data hebben ingezet om de inhoud te verbeteren en zo de groei te bevorderen. Een belangrijk gespreksonderwerp was hoe boekdrukkers met de nieuwste digitale printoplossingen een print-on-demand businessmodel kunnen implementeren om zo hun voorraadbeheer te optimaliseren en hun geautomatiseerde workflows te stroomlijnen voor een nog efficiëntere productie.

Intelligente groei

Evenementvoorzitter Peter Fisk: “Intelligente groei in de uitgeversbranche berust op een meer holistische kijk op individuen, niet alleen als lezers, maar ook als consumenten. Het gaat erom de klant centraal te stellen en waardevolle consumentervaringen te creëren. Ervaringen die de waarde van het fysieke boek vergroten. Big data en kunstmatige intelligentie kunnen bijdragen aan een betere digitale contentervaring. Wat we tijdens het Future Book Forum dit jaar hebben geleerd, is dat het nu de tijd is om de sprong te wagen en toegang te krijgen tot de nieuwe mogelijkheden die voortvloeien uit het gebruik van de inzichten en beschikbare data. Het is niet de manier waarop je deze data verzamelt die tot succes leidt, maar of je die data intelligent gebruikt.”

Publiek doorgronden

Nick Morris, oprichter en vennoot van Canvas8, onderzocht hoe uitgevers de inzichten en gedragingen van consumenten in hun voordeel kunnen gebruiken. Hij legde uit: “De uitgevers van nu hebben geen concurrentie van andere uitgevers – ze zijn in concurrentie met de beschikbare tijd die mensen hebben. Uit een recent onderzoek onder uitgevers bleek dat de producten en data hun hoogste prioriteiten vormen. Het begrijpen van doelgroepen is de belangrijkste sleutel om hun potentieel te ontsluiten. Uitgevers moeten meer doen om weldoordachte producten en ervaringen aan lezers aan te bieden. Dit kunnen ze echter alleen doen door - via consumenteninzichten - hun publiek te leren doorgronden. Als je dat onder de knie hebt, kun je intelligente groei realiseren. Maar doe je het verkeerd, dan zou je uiteindelijk je merk kunnen beschadigen.”

Cultuuromslag

Mark Allin, voormalig CEO van de internationale uitgeverij John Wiley, besprak waarom uitgevers assertiever moeten zijn met hun strategieën en verdienmodellen. Hij zei: “Uitgevers moeten het vertrouwen hebben om nieuwe ideeën uit te proberen en zich ontdoen van oude manieren van werken. Maar dit vereist een cultuuromslag binnen de sector en bovendien budget om succesvol te innoveren. Uitgevers dienen de beschikbare tools en technologieën te benutten om dichter bij hun lezerscommunity te komen om zo innovatie te bevorderen en groei te stimuleren. Niche communities stimuleren content, maar het opbouwen van een krachtig netwerk is net zo belangrijk als het leveren van relevante content.”

Datagestuurde aanpak

Tom Betts, Chief Data Officer bij de Financial Times, gebruikte het voorbeeld van de Financial Times om te laten zien hoe een datagestuurde aanpak het inzicht in de klant kan omzetten in een winstgevende groei. Hij zei: “Data dienen binnen elke bedrijfsstrategie een centrale rol te spelen. Er zijn over consumenten veel gegevens te verzamelen buiten hun leesinteresses en het gaat er niet alleen om hoe die worden verzameld, maar ook hoe deze gegevens worden gebruikt. Data kunnen uitgevers helpen om hun klanten door en door te leren kennen, om zo aanbevelingen te doen, de volgende stap van de klant te voorspellen en om zijn toekomstige reis binnen beschikbare content beter te begrijpen. Dit om een betere, meer op maat gemaakte, rijkere en waardevollere ervaring te kunnen creëren. Geen enkele uitgever kan zonder data – het is de mate waarin je die gebruikt die bepaalt hoe succesvol je bent.”

Systematische innovatie

Sven Fund, oprichter en algemeen directeur van Fullstop en populaire keynote spreker tijdens het evenement in 2017, stond opnieuw op het podium om de behoefte aan systematisch innovatiemanagement binnen gevestigde uitgeverijen te bespreken. Fund legde uit: “Sommige uitgeefsegmenten worden steeds meer datagestuurd. Analyses en algoritmes kunnen nu bijvoorbeeld worden gebruikt om het gedrag van lezers te onderzoeken, zoals wanneer en hoe snel een boek werd gelezen, en om te evalueren of het een bestseller wordt. Met als resultaat dat een van de trends die we hier zien, is dat de lezer wordt herontdekt als partner in het uitgeefproces. Auteurs kunnen nu deze gegevens gebruiken om hun inhoud af te stemmen op het gedrag van de consument. Voor uitgevers gaat het niet langer om meer titels, maar om lezers op een veel nauwkeuriger manier te benaderen.”